• Mandelaplein 1, 1314 CG ALMERE
  • info@work2b.nl
  • 036 - 200 22 33
  • Work2B is lid van de en maakt deel uit van de Taskforce Arbeidsmarkt

Betrokkenheid – brandstof voor je organisatie

Door Carmen Massizzo, recruiter bij Work2B

 

Als recruiter krijg ik geregeld de vraag van onze opdrachtgever ‘hoe voorkom of minimaliseer ik de uitstroom?’ Het antwoord is eigenlijk heel simpel: zorg voor betrokkenheid! De uitvoering is minder simpel, hoe creëer je betrokkenheid van je medewerkers bij jouw bedrijf?

 

Ons recruitmentbedrijf is gespecialiseerd in het werven en selecteren van klantcontact professionals. We kennen de branche met al zijn uitdagingen, spreken de taal en kunnen daarom met de minste moeite de juiste profielen selecteren. Een van onze directeuren vroeg laatst, hoeveel procent van de kandidaten die bij ons solliciteren is geschikt voor een contact center functie. Mijn antwoord was 90% en daar hebben we intern nogal al over gedebatteerd. Mijn antwoord is gebaseerd op mijn visie en dat is dat wanneer een kandidaat graag wil werken in een contact center en de basis kwalificaties bezit dan hoeft je alleen maar de juiste vacature te vinden.

 

Wanneer je deze kandidaat kunt overtuigen om het sollicitatieproces succesvol te doorlopen, is stap 1 om uitstroom te verminderen al genomen; iemand WIL een baan en is betrokken bij de start. Maar hoe houd je de medewerker gemotiveerd? Vaak hoor je zaken als salaris, flexibele roostering, doorgroeimogelijkheden en nog wat van die standaard kreten. Die zijn allemaal belangrijk, maar zorgen er niet voor dat een medewerker iedere dag met plezier het werk weer oppakt.

 

Wat is dan wel primair belangrijk?

 

Zorg dat een medewerker voor je wil werken en betrokken is!

 

Het management hebben hierin een belangrijke taak; je medewerkers intrinsiek weten te motiveren en laten merken dat jij het belangrijk vindt hoe zij zich voelen. Dat hun mening en input er toe doet ook al is het niet (altijd) mogelijk om daarmee iets in de aanpak te veranderen. Af en toe een schouderklopje maakt zo veel verschil, daar kan geen geld of incentive tegen op.

 

Bedrijven met sociale leiders zullen hun medewerkers langer aan zich weten te binden, hebben lager verzuim / ziekte percentage en zullen langer van de kwaliteiten van hun medewerkers gebruik kunnen maken. Medewerkers die zich betrokken voelen zullen ook een grotere bijdrage aan de organisatie leveren en, boven alles, met overtuiging en bezieling met uw klanten praten. Het levert u de win-win-winst die u graag wilde.